۱۳۹۶ پنج شنبه ۲ شهريور
logo titlefa title
home
1394/07/20 معرفي رشته و گرايش هاي مهندسي كامپيوتر و IT
معرفي رشته و گرايش هاي مهندسي كامپيوتر و IT
بسمه تعالي
 رشته مهندسي كامپيوتر در مقطع كارشناسي شامل سه گرايش نرم افزار , سخت افزار  و اي تي است.
 
 

نرم افزار

مهندسان كامپيوتر در بخش نرم افزار به توليد، راه اندازي و نگهداري كاربردهاي نرم افزاري با كمك فناوريها و مهارتهاي علوم كامپيوتر مي پردازند. برخي زمينه هاي كاري و تحقيقاتي دانش آموختگان اين رشته به شرح زير است:

·         توليد سيستم‌هاي نرم‌افزاري براي حيطه‌هاي مختلف صنعتي، تجاري و علمي

·         مديريت پروژه‌هاي توليد سيستم‌هاي نرم‌افزاري

·         طراحي و بهينه‌سازي پايگاه‌هاي داده

·         ايجاد سازوكارهاي امنيتي در سيستم‌ها

·         طراحي و پياده‌سازي پروتكل هاي شبكه‌هاي كامپيوتري منظور برقراري ارتباط سريع، مطمئن و امن

·         مهندسي اينترنت، طراحي و پياده سازي موتورهاي جستجو در وب و نرم‌افزارهاي مبتني بر وب

·         طراحي و پياده سازي سيستمهاي عامل، و سيستمهاي توامان سخت افزار و نرم افزار

دانشجويان در دوره كارشناسي 141 واحد درسي را مي­گذرانند.واحدهاي درسي در رشته مهندسي كامپيوتر گرايش­هاي نرم افزار و سخت افزار الاخصوص در دوره كارشناسي بسيار شبيه هم بوده تا جايي كه اختلاف اين دو گرايش تنها در حدود 20 واحد درسي است. از دروس تخصصي گرايش نرم­افزارمي توان به مهندسي نرم­افزار، پايگاه داده، مهندسي اينترنت، هوش مصنوعي، نظريه زبان­ها و ... اشاره كرد.

سخت افزار

بخش مهندسي كامپيوتر - سخت‌افزار - در زمينه توليد روشها و ابزارهاي طراحي مدارهاي ديجيتال، فعاليت مي­كند. فعاليت هاي ديگر اين گرايش نيز كه در زمينه هاي تحقيقات بر روي پروتكل هاي چند رسانه اي و باس هاي استاندارد بوده از جايگاه بالايي برخوردار مي باشد. همچنين تحقيقات به روزي در زمينه متدهاي طراحي FPGA ها در اين بخش در جريان است. مهندسان كامپيوتر سخت‌افزار در سطح كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا در زمينه‌هاي زير فعاليت مي كنند:

·         ابزار CAD براي طراحي و ساخت مدارهاي ديجيتال

·         زبانهاي توصيف سخت افزار در سطوح مختلف و تدوين روشهاي طراحي، شبيه‌سازي و سنتز

·         برنامه‌هاي تست و توليد تست و آزمون‌پذيري مدارهاي ديجيتال

·         استفاده زبانهاي سخت افزاري براي بررسي مدارها از نظر استفاده توان، قابليت اطمينان و سرعت

·         فشرده‌سازي تصوير، پردازش سيگنال‌هاي ويديويي

·         طراحي و ساخت پروتكل‌هاي چندرسانه‌اي و استانداردهاي مربوطه به آن

·         پژوهش‌هايي در جهت ساخت پروسسورهاي شبكه و پروتكل‌هاي آن

·         روشهاي ساخت مدارهاي توان پايين

از آنجايي كه دانشجويان در اين گرايش آماده طراحي مدارهاي الكترونيكي مي شوند، دروس تخصصي آنها تا حدود زيادي مشابه دروس رشته مهندسي برق گرايش الكترونيك است. از دروس تخصصي آن مي توان الكترونيك2، الكترونيك ديجيتال، طراحي مدارهاي مجتمع در ابعاد خيلي بزرگ، موضوعات پيشرفته در سخت افزار، طراحي مدارهاي واسط و ... را نام برد.

دو گرايش نرم­افزار و سخت­افزار در مقطع كارشناسي بيش از آن كه درس هاي اختصاصي داشته باشند درس هاي مشترك زيادي دارند، بخشي از آنها عبارتند از: مباني كامپيوتر و برنامه سازي، برنامه نويسي پيشرفته، ساختمان گسسته، ساختمان داده، مدار منطقي، مدار الكتريكي1، الكترونيك1، طراحي الگوريتم، ميكروپروسسور، معماري كامپيوتر، سيستم عامل، آمار و احتمال مهندسي، رياضيات مهندسي، شبكه هاي كامپيوتري و ...

در كل نمي توان تفاوت زيادي در مقطع كارشناسي بين نرم­افزار و سخت افزار قائل شد چرا كه دانشجويان هر گرايش با داشتن حق انتخاب در دروس اختياري(كه در حدود 15 واحد است) در صورت علاقه مي توانند دروس اختصاصي گرايش ديگر را بگذرانند. تفاوت ها در مقطع كارشناسي ارشد بسيار زياد شده تا جايي كه به ندرت مي توان دروس مشترك بين اين دو گرايش پيدا كرد.

دانشجوياني كه وارد رشته مهندسي كامپوتر مي­شوند بايد پيش زمينه رياضي قوي، الاخصوص در رياضيات گسسته و آمار و احتمال داشته باشند.

در نهايت يك پيشنهاد دوستانه: اگر در دانشگاه به دنبال رفاه و آسايش مي گرديد و از تكاليف و پروژه هاي درسي پي در پي واهمه داريد، بهتر است دور اين رشته خط بكشيد.

فناوري اطلاعات

بخش مهندسي فناوري اطلاعات (IT) يكي از جديدترين و به‌روزترين رشته ها مي باشد. اين بخش با توجه به نفوذ روز افزون فناوري اطلاعات در همه ابعاد زندگي بشر و احساس نياز مبرم كشور به فارغ التحصيلان آن، با هدف آموزش و تعليم دانشجويان و انجام تحقيقات گسترده و روزآمد در حوزه پر رونق و پوياي فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) تشكيل شده است.

يكي از اهدافي كه از ابتدا حين طراحي اوليه برنامه درسي، و پس از آن در به روز رساني‌هاي سالانه اين رشته همواره مد نظر بوده است اين است كه فارغ التحصيلان آن قابليت‌هايي را بدست آورند كه بتوانند نياز بازار كار داخلي را در پروژه‌هايي نظير موارد زير برطرف نمايند:

·         پروژه‌هاي تدوين، پياده‌سازي و راهبري برنامه‌هاي جامع فناوري اطلاعات در بنگاه‌ها و سازمان‌ها.

·         پروژه‌هاي حوزه خدمات الكترونيكي نظير تجارت الكترونيكي، يادگيري الكترونيكي، بهداشت الكترونيكي و دولت الكترونيكي.

·         پروژه‌هاي طراحي، پياده‌سازي، ارزيابي كيفي و نگهداري زيرساخت‌هاي شبكه و خدمات ارزش افزوده

·         پروژه‌هاي طراحي و پياده‌سازي سيستم‌هاي مديريت دانش و مراكز داده.

·         پروژه‌ها و تحقيقات در حوزه عامل‌هاي هوشمند و كاربرد آن‌ها در فناوري اطلاعات.

در مقطع كارشناسي، دانشجويان اين رشته در كنار آشنايي با توليد نرم‌افزار با مباحث ديگري نظير سخت افزار كامپيوتر، شبكه، مخابرات، مديريت فناوري اطلاعات و خدمات الكترونيكي نيز در حد لازم آشنا مي شوند.

همكاران بخش فناوري اطلاعات در آزمايشگاهها در زمينه هاي تحقيقاتي زير به تحقيق مشغول مي باشند. اكثر اين موضوعات از محورهايي است كه براي راهبري و اجراي كلان پروژه‌هاي حوزه فناوري اطلاعات لازم مي باشد.

·         سيستم‌هاي محاسباتي انسان محور

·         تجارت و پرداخت الكترونيكي و همراه

·         تشخيص تقلب در تعاملات الكترونيكي

·         سيستم‌هاي چندعاملي

·         يادگيري الكترونيكي

·         سيستم‌هاي اطلاعات پزشكي

·         شبكه‌هاي اجتماعي

·         وب معنايي

·         داده‌كاوي

·         بازيابي، پردازش، و تركيب اطلاعات

·         ارزيابي كيفيت شبكه

·         مخابرات و شبكه‌هاي سيار

·         سيستم‌هاي حمل و نقل هوشمند

·         بيوانفورماتيك

·         پردازش‌هاي چندرسانه‌اي (مالتي‌مديا)

·         آينده‌نگاري حوزه فناوري اطلاعات و تدوين نقشه راه

اين گرايش با هدف ارتباط مهندسي كامپيوتر و بخش مديريتي آن راه اندازي شده و يك رشته بين رشته ايست. اين گرايش در حدود 60 تا 70 واحد درسي مشترك با نرم افزار دارد و از دروس تخصصي آن مديريت، اقتصاد مهندسي، مباني فناوري اطلاعات، تجارت الكترونيك و ... قابل ذكر هستند.

:رشته و گرايش هاي مهندسي كامپيوتر در مقطع كارشناسي ارشد 
 
 
 رشته مهندسي كامپيوتر كه به طراحي و ساخت اجزاي مختلف كامپيوتر مي پردازد، لذا از اهميت بسيار زيادي در دنياي امروز برخوردار است. هدف از طي اين دوره تربيت كارشناساني است كه در زمينه تحليل، طراحي، ساخت و راه اندازي دستگاهها و مجموعه هاي سخت افزاري جديد، بررسي و شناخت مجموعه هاي سخت افزاري و نرم افزاري موجود، نگه داري، عيب يابي و تعمير و اصلاح و توسعه فعاليت كنند.


طراحي، شبيه سازي، فرآوري، پردازش، سنجش، آموزش، ويرايش و همه مفاهيمي هستند كه با بالاترين دقت و در كوتاه‌ترين مدت زمان ممكن در برنامه هاي نرم افزاري كامپيوتر انجام مي شوند. لذا هدف از اين رشته تربيت نيروي متخصص براي انجام امور فوق است.

 
گرايش‌ها و ابعاد مختلف اين رشته در كارشناسي ارشد

اين رشته در مقطع ارشد داراي چهار گرايش معماري كامپيوتر، مهندسي نرم‌افزار، هوش مصنوعي و الگوريتم و محاسبات است.

چه مباحثي كه در هر گرايش مطرح مي‌شود؟

*
گرايش نرم‌افزار: در گرايش نرم‌افزار در مقطع كارشناسي ارشد دانشجويان با سيستم‌هاي عامل پيشرفته ـ بانكهاي اطلاعاتي ـ برنامه‌نويسي پيشرفته و تحت WEB ـ الگوريتم‌هاي پردازش موازي و آشنا مي‌شوند.

*
گرايش هوش مصنوعي: در اين گرايش با مطالب جديدي مانند شبكه‌هاي عصبي ـ هوش مصنوعي پيشرفته ـ تئوري فازي ـ پردازش تصوير و آشنا مي‌شوند.

*
گرايش معماري كامپيوتر: در اين گرايش دانشجويان با معماري‌هاي پيشرفته كامپيوتر و ابر رايانه‌ها شبكه‌هاي كامپيوتري گسترده ـ پردازش تصوير و طراحي سيستم‌هاي تحمل‌پذير خطا و آشنا مي‌شوند.

*
گرايش الگوريتم و محاسبات: اين گرايش كه يك گرايش جديد است. دانشجويان با الگوريتم‌هاي توزيعي و پيشرفته ـ رياضيات پيشرفته كامپيوتري و آشنا مي‌شوند.



توانايي‌هاي لازم براي داوطلبان اين رشته

توانايي ذهني ويژه‌اي براي تحصيلي در اين رشته مورد نياز نيست. البته دانشجوياني كه پايه رياضي قوي و توانايي استدلالي و استقرايي بهتري دارند، در اين رشته موفق‌ترند. از لحاظ جسماني مهمترين ويژگي داشتن قدرت بصري خوب است و دانشجويان با قدرت شنوايي و حركتي پايين نيز مي‌توانند در اين رشته ادامه تحصيل دهند.

مهمترين نكته‌اي كه در مورد اين رشته مي‌توان عنوان كرد، داشتن روحيه مطالعه مستمر است چرا كه سرعت پيشرفت علم در اين رشته نسبت به رشته‌هاي ديگر بسيار بالاست و دانشجو بايد بطور مستمر در پي مطالب جديد و يادگيري آنها باشد.

گرايش‌هاي اين رشته در كارشناسي

رشته مهندسي كامپيوتر در مقطع كارشناسي داراي دو گرايش سخت افزار و نرم افزار است كه البته اين دو گرايش در مقطع كارشناسي تفاوت قابل توجهي با يكديگر ندارند.

گرايش سخت افزار در برگيرنده فعاليت هاي آموزشي، پژوهشي و صنعتي در خصوص قطعات، بردها، تجهيزات و در نهايت سيستم هاي كامپيوتري در مقياس هاي مختلف است و يكي از شاخه هاي مهم آن به نام معماري كامپيوتر (طراحي و ساخت كامپيوتر) است.

هدف از گرايش نرم افزار كامپيوتر، آموزش و پژوهش در زمينه زبانهاي مختلف برنامه نويسي، سيستم هاي عامل مختلف و طراحي انواع الگوريتم ها است.

هوش مصنوعي

گرايش هوش مصنوعي تنها گرايشي است كه داوطلبان كنكور سراسري كارشناسي ارشد مي‌توانند در كنار گرايش‌هاي دلخواه خود (نرم افزار و محاسبات و الگوريتم يا معماري كامپيوتر) در وقتي جداگانه به سوال‌هاي آن پاسخ گويند. داوطلبان در هنگام كنكور موظفند در يك وقت 60 دقيقه اي به سوالات نرم افزار يا سخت افزار پاسخ گويند و سپس در يك وقت 60 دقيقه اي جداگانه به سوالات هوش مصنوعي بپردازند. هيچكدام از دانشجويان دوگرايش به گذراندن واحدهاي جبراني جهت تحصيل در اين گرايش نياز ندارند. اين در حالي است كه شمار پذيرفته شدگان در گرايش هوش از بقيه گرايش‌ها نيز بيشتر است. در دوره كارشناسي دانشجويان صرفا با يك درس سه واحدي با نام هوش مصنوعي آشنايي پيدا مي‌كنند و آشنايي بيشتر با اين معقوله به طور كامل در دوره كارشناسي ارشد صورت مي‌گيرد . با توجه به واحدهايي كه در دوره كارشناسي ارشد گرايش هوش مصنوعي تدريس مي‌شود دانشجويان مي‌توانند موارد آموزشي و كاربردي متفاوتي را بياموزند از جمله :

 
يادگيري ماشين

روشهايي كه كامپيوتر را قادر ميسازد عملي شبيه به يادگيري و تجربه را در حين انجام مكرر يك عمل انجام دهند يعني با توجه به اعمالي كه دفعات قبل انجام داده و بررسي نتايج آنها سعي كند در دفعات بعدي اعمالي بهتر و مطلوب تر و با خطاي كمتر انجام دهد .

شبكه هاي عصبي

روش جديد حل مسائل هوش مصنوعي بوسيله شبكه اي از واحدهاي متصل به هم كه هر كدام قابليت پردازش داده ها ، ارتباط با نورون هاي ديگر وهمچنين ايجاد تغييرات در مشخصات شبكه را دارند و اين اعمال را در جهت بهينه سازي عملكرد شبكه انجام ميدهند .شبكه هاي عصبي معمولا در مسائلي نظير بهينه سازي ، تخمين توابع ، كنترل وكاربرد دارند

پردازش تكاملي

شاخه اي جديد از هوش مصنوعي كه با در نظر گرفتن يك يا چند جواب اوليه براي يك مساله بوجود آوردن جوابهاي جديد از جوابهاي موجود و انتخاب جوابهاي بهتر سعي ميكند يك جوابي ميكند يك جوابي نسبتا بهينه براي مساله بدست آورد.

رباتيك

طراحي رباتهاي كامپيوتري (مكانيكي يا نرم افزاري) براي انجام وظيفه اي خواص .براي هوشمند ساختن رباتها از آلگوريتم هاي هوش مصنوعي مانند يادگيري ، پردازش تصاوير ، تشخيص گفتار و استفاده ميشود

 
منطق فازي

تعميمي است ازمنطق كلاسيك كه در آن بجاي دو مقدار درست و غلط ، درجه درستي داريم كه ميتواند يين عدد صفرو يك باشد. پردازش زبان طبيعي :قسمتي از هوش مصنوعي كه به پردازش متون زبانهاي طبيعي ميپردازد تا معناي آنها را استخراج كند .

 
سيستم هاي خبره

سيستم هاي كه بوسيله جمع آوري داده ها و قوانين در يك زمينه خاص ميتوانند درآن زمينه مانند يك فرد خبره و متخصص عمل كند (نمونه رباتهاي جراح)

محاسبات نمادين

انجام محاسبات رياضي به صورت نمادين نه عددي . يعني اگر 2 به توان 2 چهار ميشود اين الگوريتمهاي هوش مصنوعي قدرت تعميم آن به x به توان 2 را دارند و در نهايت به جاي عدد جوابي وابسته به نماد برميگردانند مثل x ضربدر x.

الگوريتم و محاسبات

جديدترين گرايش رشته مهندسي كامپيوتر در مقطع كارشناسي ارشد مي‌باشد كه از سال گذشته به فهرست گرايش‌هاي رشته مهندسي كامپيوتر اضافه شده است. در اين گرايش دانشجويان (علي الخصوص كارشناسان گرايش نرم افزار) با توجه به ضرايب دروس نخصصي نرم افزار خود پذيرفته شده و به ادامه تحصيل خواهند پرداخت. در اين گرايش بيشتر جنبه‌ي الگوريتميك و وابسته به محاسبات دانشجويان نرم افزاري مورد توجه و تقويت قرار خواهد گرفت. ميزان پذيرفته شدگان در اين گرايش از همه گرايش‌ها كمتر است ولي قبولي در اين گرايش به دليل توجه داوطلبان به ديگر گرايش‌هاي شناخته شده اين رشته ، براي دانشجويان با پيش زمينه نرم افزار آسان‌تر است. در طول تحصيل در اين گرايش دانشجويان در زمينه‌هاي زير تعليم داده شده يا تقويت خواهند شد:

 
طراحي الگوريتم ها

روش‌هاي طراحي الگوريتم كه در دوره كارشناسي به دانشجويان تا حدودي آموزش داده شده است در اين گرايش به صورت پيشرفته و پيچيده‌تري جهت طراحي آلگوريتم‌هاي قدرتمندتر و بهينه‌تر آموزش داده مي‌شود.

 
ساختمان داده ها

ساختارهاي داده‌اي كه در طول دوره كارشناسي آموزش داده شده ساده‌ترين نوع ساختارها بوده‌اند حال آن‌كه در اين گرايش كارشناسي ارشد، ساختارهاي پيچيده‌تر و نوين‌تري آموزش داده مي‌شود تا برنامه نويسان را قدرتمندتر و مدرن تر از قبل جهت اجراي خواسته هاي نرم افزاري آماده كند.

ساختمان هاي گسسته

مجموعه تمام ساختمان‌هاي منطقي و عددي در قالب رياضيات آموزش داده مي‌شود تا با به كارگيري آن‌ها در الگوريتم‌هاي محاسباتي و برنامه نويسي بهترين بازدهي حاصل شود.

نظريه محاسبات

اين مبحث پس از آشنايي دانشجويان با نظريه زبان‌ها و ماشين‌ها مطرح مي‌شود. در اين مبحث مدل‌ها و روش‌هاي مختلف محاسبات مورد مطالعه قرار مي‌گيرد. همچنين محدوديت‌هاي محاسبات به ويژه در الگوريتم‌هاي كامپيوتري مورد مطالعه قرار مي‌گيرد. راه حل‌هايي براي مسائلي كه حتي با پيشرفته‌ترين سيستم‌ها هم مدت زماني طولاني براي اجراي الگوريتمشان نياز است، در اين مبحث ارائه مي‌شود.

نظريه گراف

بررسي بسيار پيچيده‌تر گراف‌ها و كاربردهاشان نسبت به آنچه در دوره كارشناسي ارائه شده است .

 
نظريه بازي ها

در اين گرايش مطرح مي‌شود و هدف آن بررسي الگوريتم‌هايي است كه مانع رسيدن به يك نتيجه خاص و چگونگي چيره شدن بر آن، است.

معماري كامپيوتر

گرايش معماري كامپيوتر در رشته مهندسي كامپيوتر تنها گرايشي است كه دانشجويان داراي مدرك كارشناسي از گرايش سخت افزار مي‌توانند بطور مستقيم و بدون نياز به گذراندن واحدهاي جبراني به تحصيل در آن بپردازند. لازمه اين امر موفقيت در كنكور سراسري كاشناسي ارشد و به اتمام رساندن تحصيل در گرايش فوق الذكر است. با توجه به دروسي كه در اين گرايش از گرايشهاي كارشناسي ارشد، ارائه مي‌شوند دانشجو مي‌تواند توانايي‌هاي متفاوتي را كسب كند كه در زير به آن‌ها اشاره مي‌شود:

طراحي و ساخت مدارهاي ديجيتال

به عنوان مثال مي‌توان به اكثر قريب به اتفاق مدارهاي منطقي، سيستم‌هاي ديجيتال، بردهاي تبليغاتي، سيستم‌هاي كنترل ديجيتال در اكثر وسايل امروزي، سيستم‌هاي موبايل و اشاره كرد كه يك دانشجوي كوشاي گرايش معماري توانايي طراحي و ساخت آنها را در پايان دوره تحصيلي خود خواهد داشت.

 
معماري كامپيوتر

نحوه طراحي و ساخت كامپيوترها و مدارهاي كامپيوتري به وسيله اجزاي ساده منطقي از ديگر توانمندي‌هاي اين دانشجويان خواهد بود.

طراحي و ساخت مدارهاي واسط

نحوه ساخت مدارهايي كه بتوانند كامپيوترها و سيستم‌هاي كامپيوتري متفاوت را (از جمله ميكروپروسسورها ، ميكروكنترلر ها و ) به يكديگر متصل كنند . سيستم‌هاي كامپيوتري با كاربردهاي خاص (مانند مودم و ) نيز از اين دسته مدارها شناخته مي‌شوند.

 
طراحي و ساخت سيستم‌هاي بلادرنگ

سيستم‌هاي كامپيوتري كه در حين انجام چند عمل مختلف، ضمانت مي‌كنند اعمال خاصي در زمان‌هاي مشخص يا به تعداد مشخصي انجام خواهند شد.

 
كنترل

براي مثال سيستم‌هايي كه دما را كنترل مي‌كنند. در اين سيستم ورودي‌ها مي‌توانند شدت كار دستگاه‌هاي خنك كننده و يا گرم كننده و خروجي هم مي‌تواند دماي محيط باشد.

 
ميكروكنترل‌ها وسيستم هاي تعبيه شده

سيستم‌هايي كه در آنها يك يا چند پردازشگر كامپيوتري يا ميكروكنترلر تعبيه شده تا اعمال سيستم و قسمت‌هاي مختلف آن را كنترل كنند.

VLSI

كه همان درس VLSI اي است كه كارشناسان رشته كامپيوتر در طول تحصيل خود گذرانده‌اند با اين تفاوت كه به صورت عميق‌تر و لايه‌اي‌تري به آن پرداخته شده تا با دانستن fabrication دقيق مدارهاي مجتمع در مقياس بزرگ، يك كارشناس ارشد گرايش معماري توانايي طراحي دقيق يك چنين سيستم و مداري را جهت توليد، داشته باشد.

 
انتقال داده

دانشجوي كارشناسي ارشد معماري كامپيوتر، علاوه بر شناخت كافي از روش‌هاي انتقال داده و اطلاعات به سيستم‌هاي كامپيوتري و ديجيتال قادر خواهد بود. سيستم هاي بديع و تازه اي را طراحي و پياده سازي كند (كه لازمه آن داشتن توانايي بسيار بالا در شناخت لايه هاي طراحي يك سيستم انتقال داده است).

مهندسي نرم افزار

اين گرايش در كنار گرايش الگوريتم و محاسبات از گرايش‌هايي است كه دانشجويان داراي مدرك كارشناسي از گرايش نرم افزار مي‌توانند بطور مستقيم و بدون نياز به گذراندن واحدهاي جبراني به تحصيل در آن بپردازند تفاوت اين دو گرايش در ضريب دروس تخصصي نرم افزار در كنكور كارشناسي ارشد است. به اين صورت كه اين دروس در گرايش مهندسي نرم افزاربا ضريب 2 اعمال مي‌شوند حال آنكه در گرايش الگوريتم و محاسبات ضريب 3 منظور مي‌شود. در نتيجه دانشجوياني كه تسلط كامل‌تري به دروس نرم افزاري دارند براي تحصيل در رشته مهندسي نرم افزار مي‌بايست نسبت به دانشجوياني كه قصد ادامه تحصيل در گرايش الگوريتم و محاسبات را دارند، داراي توانايي هاي رياضي و كامپيوتر پايه بيشتري باشند. با توجه به دروسي كه در اين گرايش از گرايش‌هاي كارشناسي ارشد، ارائه مي‌شوند دانشجو مي‌تواند توانايي هاي متفاوتي را كسب كند كه در زير به آنها اشاره مي‌شود:

 
طراحي و پياده سازي پايگاه داده‌‌ها

با توجه به آنچه كه يك كارشناس مهندسي نرم افزار در طول تحصيل فرا مي‌گيرد ، يك كارشناس ارشد قدرت طراحي و پياده سازي پايگاه هاي داده پيچيده تر و دقيق تر با حداقل خطا و همرنگ‌تر با سيستم هاي روز دنيا را دارا خواهد شد.

مهندسي نرم افزار

به خودي خود معقوله بسيار پيچيده اي در مورد روش‌هاي مديريت، طراحي، پياده سازي و نگهداري برنامه‌ها و پروژه‌هاي نرم افزاري است و كارشناس ارشد، قدرت كنترل تمام موارد بالا را در برنامه هاي عظيم نرم افزاري خواهد آموخت.

 
سيستم هاي عامل

دانشجويان كارشناسي در طول تحصيل خود به طور تئوري و غير سنگيني با سيستم‌هاي عامل و زير و بم هاي آنها آشنا مي‌شوند حال آنكه كارشناس ارشد مهندسي نرم افزار تا جايي پيش مي‌رود كه بتواند يك سيستم عامل مستقل و جديد و در عين حال شايسته را پياده سازي كند.

 
اتوماسيون اداري

اتوماتيك كردن روند فعاليت‌هاي يك اداره موسسه يا سازمان به وسيله كامپيوتر.

 
برنامه نويسي همروند

به وجود آوردن همزمان چند برنامه در كامپيوتر و مديريت آنها.

 
الگوريتم‌هاي موازي

شكستن الگوريتم‌ها به قسمت هايي كه ميتوانند به صورت همزمان توسط چند پردازنده انجام شوند به منظور افزايش سرعت اجراي الگوريتم.

 
طراحي و ساخت كامپايلرها

بر خلاف كارشناسان نرم افزار كه نسبت به كامپايلرها شناخت پيدا مي‌كنند ، كارشناسان ارشد، قدرت طراحي و ساخت اين قسمت مهم از دنياي توليد نرم افزار را خواهند آموخت.

 
شبيه سازي و گرافيك كامپيوتري

هم در معقوله مهندسي نرم افزار طبقه بندي شده و كارشناس ارشد از آموزش‌هاي قدرتمندي جهت انجام آنها بهره خواهد برد.

 
زمينه‌هاي اشتغال

با توجه به گسترش روزافزون دنياي كامپيوتر امروزه بيش از هر زمان ديگري نياز به متخصصان كامپيوتر احساس مي‌شود. امروزه يك مهندس كامپيوتر اگر علاقمند به كار باشد، هيچ وقت با مشكل بيكاري روبه رو نمي‌شود. به خصوص مهندسين نرم افزار فرصت‌هاي شغلي بيشتري داشته و براي كاركردن نياز به امكانات و تجهيزات زيادي ندارند. فرصت‌هاي شغلي اين رشته به حدي گسترده و متعدد است كه نه تنها فارغ التحصيلان اين رشته به راحتي جذب بازار كار مي شوند بلكه دانشجويان دو سال آخر اين رشته نيز مي توانند وارد بازار كار شده و فعاليت كنند. براي مهندسين سخت افزار هم امكان كار در شركت‌هاي توليد كننده قطعات و دستگاه‌ها و مراكز صنعتي توليدي بسيار فراهم است و از نظر سطح درآمدي هم با توجه به دانش و پشتكار شخصي در حد قابل قبول و ايده آلي قرار دارند. از طرفي با توجه به استفاده روزافزون از شبكه اينترنت زمينه كار در اين موضوع نيز بسيار مهياست.

 
بازار كار رشته مهندسي شبكه

مطالعه و بررسي ابزار مخابراتي مناسب براي انتقال اطلاعات

مطالعه و بررسي سرعت و كيفيت شبكه‌هاي موجود

ارتقا كيفيت شبكه هاي موجود

ايجاد شبكه هاي كامپيوتري

 
بازار كار رشته مهندسي نرم افزار

مطالعه، بررسي و امكان سنجي سخت افزار، شبكه و نرم افزار مورد نياز

فعاليت مستقل براي توليد نرم افزارهاي كوچك تا متوسط

بررسي راه‌هاي مكانيزه كردن فعاليت‌هاي سازماني

برنامه نويسي و توليد كد

تست و بررسي برنامه هاي توليد شده

بازار كار رشته مهندسي سخت افزار

فعاليت، تحقيق و مطالعه در شركت هاي سخت افزاري حاضر كه قابليت مقابله با شركت هاي ديگر در سرتاسر نقاط جهان را دارند.

طراحي و پياده سازي سيستم هاي كامپيوتري سفارشي

ارتقا كيفيت سخت افزار موجود بوسيله اصلاح هاي نرم افزاري و سخت افزاري

وضعيت نياز كشور به اين رشته

رشته كامپيوتر كه باعث جهاني شدن اطلاعات و ارتباطات شده است ، رشته روز و رشته آينده است تا جايي كه پيش بيني مي شود تا 10 سال ديگر در كشورهاي پيشرفته مردم همان قدر كه بر نيروي برق وابسته هستند به شبكه اينترنت وابسته خواهند شد. با توجه به توضيحات گفته شده روند رو به رشد استفاده از كامپيوتر در زندگي روزانه اشتغال و موقعيت كاري براي فارغ التحصيلان اين رشته فراهم است تا در قالب شركتهاي توليدكننده نرم افزار، شركتهاي توليدكننده قطعات، مراكز صنعتي توليدي، شركتها و موسسات خدماتي، مراكز آموزشي و مشغول به كار شده و فعاليت كنند. با توجه به پيشرفت كند ايران نسبت به جامعه جهاني كامپيوتر در سالهاي اخير نياز به مهندسين خلاق و كوشا در اين زمينه كاملاً احساس مي شود.

روند رو به رشد استفاده از كامپيوتر در محافل عمومي و خصوصي، استفاده گسترده از شبكه اينترنت و زمينه هاي مرتبط با آن، فراهم آمدن شرايط آموزش و تجارت الكترونيك همه و همه دست به دست هم داده اند تا از اكنون چشم انداز روشني نسبت به آينده اين رشته وجود داشته باشد به نحوي كه فعالان در اين زمينه از آينده معلوم و مطمئني برخوردار خواهند بود. تنها نگراني به قسمت نرم افزار مربوط مي شود كه بايد مهندسان خلاق ايراني اقدام به تهيه نرم افزارهاي گوناگون و كارآمد كرده تا تنها مصرف كننده صرف نباشيم.

معرفي رشته مهندسي فناوري اطلاعات (IT)

*
گرايش‌ها و ابعاد مختلف اين رشته در كارشناسي ارشد

اين رشته در مقطع كارشناسي ارشد داراي گرايش‌هاي زير است:

1- تجارت الكترونيكي

2- مديريت سيستم هاي اطلاعاتي

3- شبكه هاي كامپيوتري

4- مهندسي فناوري اطلاعات (IT)

توضيحي پيرامون هر گرايش

 
شبكه هاي كامپيوتري

اين گرايش از رشته IT در سرتاسر دنيا زيررشته اي از گرايش مهندسي كامپيوتر و مخابرات تلقي مي‌شود و از لحاظ كاربردي پيشينه طولاني تري نسبت به ديگر گرايش‌هاي فن آوري اطلاعات دارد. متخصين شبكه هاي كامپيوتري قادر خواهند با توانايي هاي برگرفته از تحصيلات خود در اين زمينه فعاليت هاي گونگاگوني را انجام داده و در حرفه هاي متفاوت و متنوعي مشغول به خدمت رساني شوند. از جمله اين دانش‌هاي كاربردي اين گرايش مي‌توان به موارد مهمي همچن طراحي و پيكربندي و پياده سازي شبكه هاي كامپيوتري و برنامه نويسي شبكه اشاره كرد. امنيت در شبكه هاي كامپيوتري از ديگر مباحثي است كه در قالب تعليمات مرتبط با اين گرايش قرار مي‌گيرد. مهندسان گرايش شبكه هاي كامپيوتري همچنين قادر خواهند بود با مهندسان گرايش هاي ديگر مثل تجارت الكترونيك در زمينه بسترسازي براي فعاليت‌هايشان، همكاري كنند. ساختن برنامه هاي تحت شبكه اينترينت جهاني يا web و پياده سازي سيستم‌هاي توزيع شده (مانند پايگاه داده هاي توزيع شده يا سيستم عاملهاي توزيع شده) از ديگر فعاليت‌هايي است كه به كارشناسان محصل در اين گرايش آموزش داده مي‌شود.

 
تجارت الكترونيك و سيستم هاي چند رسانه‌ايي

تجارت الكترونيك با استفاده از شبكه هاي رايانه اي، معاملات تجاري را در مراحل گوناگون آن مانند طراحي، توليد، خريد و فروش و تحويل، ساده نموده و به آن سرعت مي بخشد. عبارت «تجارت الكترونيك» دربرگيرنده هر گونه تجارت و تعامل مديريتي است كه با استفاده از فن آوري اطلاعات و ارتباطات صورت مي گيرد. هدف از اين دوره ارائه دركي مناسب از فناوري‌هاي مرتبط با شبكه هاي كامپيوتري، مهارت در طراحي و توليد سيستم‌هاي مالتي مديا براي توزيع در سطح شبكه و آگاهي از ابزارها و روشهاي مودنياز براي تغيير وظايف تجارتي و مديريتي از طريق انجام معاملات به صورت الكترونيكي است. دوره كارشناسي ارشد رشته تجارت الكترونيك فارغ التحصيلاني كاردان با دانش فني، مهارتهاي خلاق و توانايي تجاري خلق مي كند تا بتوانند از پتانسيل عظيم بازاريابي در شبكه هاي رايانه اي بهره برداري نمايند.

 
فناوري اطلاعات

رشته فناوري اطلاعات دانشي را به مخاطب منتقل مي‌كند كه طي آن روش‌هاي جمع‌آوري اطلاعات، استفاده و انتقال آن ميسر شود. مطالعه، طراحي، ساخت، راه‌اندازي، نگهداري سيستم‌هاي سخت‌افزاري و نرم‌افزاري، جمع‌آوري، سازمان‌دهي، طبقه‌بندي و انتقال اطلاعات مهم‌ترين اهدافي است كه مهندسي فناوري اطلاعات آن را دنبال مي‌كند. مهم‌ترين توانمندي دانش‌آموختگان اين رشته، استفاده صحيح و بهره‌برداري به‌موقع از اطلاعات است. در عصري كه به‌سر مي‌بريم فناوري اطلاعات يكي از عمده‌ترين محورهاي تحول و توسعه در دنيا محسوب مي‌شود. امروزه دستاوردهاي ناشي از فناوري اطلاعات چنان با زندگي مردم تلفيق شده است كه توقف در مسير آن باعث ايجاد اختلال در جامعه و حتي رفاه و آسايش مردم مي‌شود. از اين‌رو بسياري از كشورها جهت عموميت بخشيدن به استفاده از فناوري اطلاعات دست به اقدامات خرد و كلاني زده‌اند كه آموزش آكادميك فناوري اطلاعات يكي از اين موارد است. رشته فناوري اطلاعات در دوره كارشناسي ارشد ضمن تكميل مديريت پروژه به ارايه راه‌حل‌هاي مناسب براي مسايل پيچيده سازماني مي‌پردازد.

 
مديريت سيستمهاي اطلاعاتي و امنيت اطلاعات

با توجه به افزايش وابستگي به تكنولوژِي اطلاعات و ارتباطات دردولت الكترونيك و خطراتي كه دراستفاده از آن با آنها مواجه هستيم مانند برنامه هاي مخرب ويروسها، حمله نفوذ گران و سارقان، حملات Dos و DDos و نياز به متخصيصني كه بتوانند جلوي اينگونه خطرات را بگيرند و يا در صورت بروز سيستم ها را سريعا ريكاوري كنند بسيار احساس مي شود. بنا بر گزارش Gartner بين رشته هاي IT اين رشته بيشترين رشد را در سال 2005 داشته است كه خود گواهي بر اهميت و ضرورت امنيت اطلاعات در شركت ها و سازمان ها مي باشد.

 
زمينه‌هاي اشتغال

با توجه به گسترش روزافزون دنياي كامپيوتر امروزه بيش از هر زمان ديگري نياز به متخصصان كامپيوتر احساس مي‌شود. امروزه يك مهندس كامپيوتر اگر علاقمند به كار باشد، هيچ وقت با مشكل بيكاري روبه رو نمي‌شود. به خصوص مهندسين نرم افزار فرصت‌هاي شغلي بيشتري داشته و براي كاركردن نياز به امكانات و تجهيزات زيادي ندارند. فرصت‌هاي شغلي اين رشته به حدي گسترده و متعدد است كه نه تنها فارغ التحصيلان اين رشته به راحتي جذب بازار كار مي شوند بلكه دانشجويان دو سال آخر اين رشته نيز مي توانند وارد بازار كار شده و فعاليت كنند. براي مهندسين سخت افزار هم امكان كار در شركت‌هاي توليد كننده قطعات و دستگاه‌ها و مراكز صنعتي توليدي بسيار فراهم است و از نظر سطح درآمدي هم با توجه به دانش و پشتكار شخصي در حد قابل قبول و ايده آلي قرار دارند. از طرفي با توجه به استفاده روزافزون از شبكه اينترنت زمينه كار در اين موضوع نيز بسيار مهياست.

بازار كار در خارج از كشور

پيش از هر چيز شايان ذكر است كه به دليل نزديكي ميدان‌هاي فعاليت در هر دو رشته مهندسي كامپيوتر و IT، بازار كار و فعاليت‌هاي اقتصادي نيز در اين دو رشته بسيار به يكديگر نزديك است و داوطلبين كار در خارج نه بر اساس يكي از اين دو رشته تحصيلي بلكه بر پايه توانايي‌هاي فردي مي‌توانند گوي سبقت را جهت در اختيار گرفتن شغل (مسلما مرتبط با كامپيوتر) بربايند.

رشته‌هاي مهندسي سخت افزار، نرم افزار و IT (آنچه به عنوان IT در كشور ما تدريس مي‌شود) در خارج از اين مرزها به عنوان مجموعه‌ي مهندسي كامپيوتر شناخته مي‌شوند كه اين مجموعه طبق آمارگيري‌هاي اخير (تاريخ آمارگيري: 11 July 2007 ) پر درآمدترين رشته دانشگاهي محسوب مي‌شود كه بيشترين درآمد را عايد فارغ التحصيلان خود مي‌كند. رقم تخميني 104 هزار دلار در سال براي افراد با سابقه كاري 10 سال به بالا گواه بر اين نكته است كه دانشجويان اين رشته با تلاش و پشتكار مي‌توانند آينده موفقي را براي خود در خارج از كشور رقم بزنند. آمار بيكاري در اين رشته نيز نسبت به بسياري از رشته‌ها بسيار كمتر است و حتي طبق آمار اعلام شده دانشجوياني كه هنوز تحصيل خود را نيز به پايان نرسانده‌اند هم مي‌توانند در حين تحصيل، شاغل يكي از ميدان‌هاي كاري مرتبط با اين رشته شده و به بهبود وضع اقتصادي خود در كنار فرآگيري اين علوم، بپردازند. كشورهاي آلمان و آمريكا از جمله بزرگترين پذيرندگان مهندسين كامپيوتر و كشورهاي هند و ژاپن هم بزرگترين صادركنندگان آن‌ها محسوب مي‌شوند. اين در حاليست كه بعد از آلمان كشورهاي غرب اروپا، اسكانديناوي و خاورميانه گزينه‌هاي مناسب و دردسترس‌تري براي دانشجوياني كه قصد عزيمت از كشور جهت كار و فعاليت در كشورهاي ديگر را دارند، است.

 
بازار كار رشته مهندسي فناوري اطلاعات

1- مطالعه، بررسي و امكان سنجي سخت افزار، شبكه و نرم افزار مورد نياز

2- جمع آوري، سازمان دهي، طبقه بندي اطلاعات

3- ايجاد و نگهداري نرم افزارهاي مورد نياز مانند پست فارسي و ابزار جستجوي اطلاعات فارسي

4- طراحي و پياده سازي شبكه هاي محلي

5- مطالعه و بررسي ابزار مخابراتي مناسب براي انتقال اطلاعات

6- مطالعه و بررسي سيستم‌هاي نرم افزاري مناسب براي سازماندهي و استفاده از اطلاعات مانند سيستم‌هاي عامل و سيستم‌هاي بانك اطلاعاتي

7- مطالعه و شناسايي شيوه‌هاي جديد براي اطلاع رساني

 
بازار كار رشته امنيت

1- توليد محصولات نرم افزاري و سخت افزاري مانند:

-
ديوار آتش ( fire walls )

-
سيستمهاي كنترل نفوذ ( Honey pots )

-
سيستمهاي تشخيص نفوذ ( IDS & IPS )

-
سيستمهاي پالايش ( Filters)

2-
فراهم سازي امنيت لازم براي تراكنش‌هاي مالي بانك‌ها

3- فعاليت در مراكز داده و شركت‌هاي ارائه دهنده خدمات اينترنت براي تامين امنيت سرورها

 
بازار كار رشته تجارت الكترونيك

1- فعاليت در بانك‌ها حول محور پول الكترونيك مانند:

-
بانكداري اينترنتي

-
بانكداري از طريق موبايل

2- ايجاد سايت‌هاي ارائه دهنده خدمات تجارت الكترونيك

مكان‌هايي كه در ايران مي توان در آن‌ها مشغول به كار شد

1- شركت‌هاي نرم افزاري

2- شركت‌هاي سخت افزاري

3- شركت‌هاي ارتباطي و شبكه

4- شركت‌هاي مخابراتي

5- شركت‌هاي تجاري مانند بانك‌ها و ديگر موسسات مالي و اعتباري

 

تعداد بازدید: 40
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
کلیه حقوق این پایگاه متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان میباشد.
Powered by DorsaPortal